skip to main content

26/04/2007, Επιστολή κ. Μοσχολιού στον Γεώργιο Αλογοσκούφη για το Δ΄Κ.Π.Σ.

Την έντονη αντίθεσή του για το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας που προωθεί η κυβέρνηση μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007-2013 (4ο ΚΠΣ) και τον αποκλεισμό του Αγρινίου, αλλά και ολόκληρης της περιοχής, από τους «πόλους ανάπτυξης της χώρας» που θα χρηματοδοτηθούν από αυτό, εκφράζει με επιστολή του προς τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Γιώργο Αλογοσκούφη, ο Δήμαρχος Αγρινίου κ. Παύλος Μοσχολιός.

Σημειώνεται, ότι οι πόροι του 4ου ΚΠΣ είναι οι τελευταίοι που θα δοθούν υπό τη μορφή χρηματοδοτικού πακέτου στήριξης και οποιεσδήποτε επιλογές και σχεδιασμοί της κεντρικής εξουσίας, τώρα, θα σημαδέψουν, θετικά ή αρνητικά, το μέλλον της περιοχής από εδώ και πέρα:

Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

«Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007 - 2013 (Version 12-3-07) το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προωθεί ως «πόλους ανάπτυξης της χώρας» τα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας - Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηρακλείου - Χανίων, Λάρισας - Βόλου, Ιωαννίνων, Καβάλας - Δράμας - Ξάνθης, Καλαμάτας, Κοζάνης - Πτολεμαΐδας, Αλεξανδρούπολης - Κομοτηνής, Ρόδου και Μυτιλήνης.

Το γεγονός αυτό μας προβληματίζει και μας ανησυχεί ιδιαίτερα. Κυρίως μας ανησυχεί η αναβίωση μιας παλιάς αντίληψης, που θεωρούμε ότι σωστά είχε εγκαταλειφθεί την προηγούμενη 25ετία, δηλαδή η αντίληψη των «αντίπαλων πόλεων» που εξέφραζε στο τέλος της δεκαετίας του '70 ένα «ολιγοπολικό» μοντέλο ανάπτυξης των αστικών κέντρων της χώρας.

Η λογική της κατευθυνόμενης οικονομικής ανάπτυξης με βάση συγκεκριμένους και προεπιλεγμένους πόλους που στην πλειοψηφία τους ανήκουν σε Περιφέρειες Μεταβατικής Στήριξης, μας βρίσκει αντίθετους γιατί πιστεύουμε ότι μελλοντικά θα εντείνει περαιτέρω τα προβλήματα ανισότητας και συνοχής σε περιφερειακό επίπεδο.

Η συγκέντρωση των αστικών κέντρων-νέων αναπτυξιακών πόλων στον Βόρειο και Ανατολικό άξονα της χώρας και η απουσία ανάλογης κινητικότητας στη Δυτική-Κεντρική Στερεά Ελλάδα δημιουργεί εύλογα ερωτήματα και σε καμία περίπτωση δεν κινείται στην κατεύθυνση της ισόρροπης ανάπτυξης της χώρας.

Οι αιτιολογίες και τα κριτήρια επιλογής των πόλων ανάπτυξης χαρακτηρίζονται από αντιφάσεις και διαφαίνεται ότι δεν λήφθηκε υπόψη (τουλάχιστον για τη την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας) το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 1470/9-10-2003 Τεύχος Β).

Στο εγκεκριμένο Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας το τρίπολο Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Πλατυγιάλι Αστακού αποτελεί τον δεύτερο πόλο ανάπτυξης της Περιφέρειας, ισοδύναμης σημασίας με τον πόλο ανάπτυξης της Πάτρας.

Είναι σαφές ότι εάν από το ΕΣΠΑ 2007 - 2013 ενισχυθούν ως πόλοι αστικής ανάπτυξης τα προτεινόμενα αστικά συγκροτήματα, αυτό θα σημαίνει ότι αναβιώνει (ίσως πιο εξελιγμένα), το ολιγοπολικό μοντέλο των αντίπαλων πόλεων και θα έχει ως αποτέλεσμα τη διεύρυνση των ανισοτήτων ανάπτυξης ανάμεσα στα μεγάλα και μεσαία αστικά κέντρα, ιδιαίτερα για τη δική μας περιοχή που θα συμπιέζεται και θα συρρικνώνεται διαρκώς ανάμεσα σε δύο ισχυρούς αναπτυξιακούς πόλους, την Πάτρα και τα Ιωάννινα.

Έστω, όμως, και με βάση την αντίληψη ανάπτυξης λίγων μόνο αστικών πόλων, μας προξενεί κατάπληξη γιατί το Αγρίνιο δεν περιλαμβάνεται στους 12 πόλους και μάλιστα με τη μορφή του αναπτυξιακού τριπόλου Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Πλατυγιάλι Αστακού, αφού καλύπτει το σύνολο των κριτηρίων επιλογής και πάντως περισσότερα από πόλεις που εντάσσονται.

Φαίνεται ότι για μια ακόμη φορά η Αιτωλοακαρνανία βρίσκεται έξω από τις αναπτυξιακές επιλογές της κεντρικής διοίκησης.

Δεν ερμηνεύεται διαφορετικά το γεγονός ότι για τους συντάκτες του ΕΣΠΑ στο Αγρίνιο δεν υπάρχει υποδομή Ανώτατης Εκπαίδευσης, ενώ λειτουργούν εδώ και χρόνια Πανεπιστημιακές Σχολές και σύντομα - κατά τη δέσμευση του Πρωθυπουργού - θα δημιουργηθεί αυτόνομο Πανεπιστήμιο. Επιπλέον, στο Μεσολόγγι λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα ΤΕΙ της χώρας.

Στο τρίπολο Αγρίνιο (οικονομικό και εμπορικό κέντρο του Νομού) - Μεσολόγγι (Πρωτεύουσα του Νομού, Διοικητικό κέντρο, ιστορική πόλη διεθνούς εμβέλειας) - Πλατυγιάλι Αστακού (Εμπορικό Λιμάνι υψηλών τεχνικών προδιαγραφών και Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή με τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες) αναπτύσσονται ηµερήσια συστήµατα στα οποία εντάσσονται οι γειτονικοί προς αυτά Δήµοι, ενώ αναπτύσσουν και σηµαντικές τάσεις δικτύωσης µεταξύ τους. Ο συνολικός πληθυσμός του τριπόλου, μαζί με την ενδοχώρα του, ξεπερνά τις 180.000 κατοίκους.

Οι τάσεις δικτύωσης επεκτείνονται και εκτός των ορίων του Νομού Αιτωλοακαρνανίας και καλύπτουν το Νομό Ευρυτανίας και το Νομό Λευκάδας. Οι τάσεις αυτές ενισχύονται από τις µικρές αποστάσεις και τον αυξανόµενο περιορισµό των χρονοαποστάσεων στις µεταξύ τους συνδέσεις λόγω των αναπτυσσοµένων και βελτιωµένων έργων υποδοµής.

Η ανάπτυξη του τριπόλου Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Πλατυγιάλι Αστακού θα κινητοποιήσει, µέσα από τις αναδυόµενες δικτυώσεις, και την ανάπτυξη των περιοχών αµέσου επιρροής και την ανάπτυξη µικρότερων αστικών κέντρων, που βρίσκονται στην ακτίνα επιρροής τους.

Με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού και της ΠΑΘΕ θα αποτελέσει κέντρο ισχυρής διαπεριφερειακής δικτύωσης (Δυτική Ελλάδα - Ήπειρος - Ιόνια νησιά), θα ενταχθεί στον εξωτερικό δακτύλιο του ημερήσιου συστήματος της Αθήνας-Αττικής και θα λειτουργήσει εξισορροπητικά στην ανάπτυξη του Δυτικού και Βορειοδυτικού τμήματος της χώρας, μεταξύ Πατρών και Ιωαννίνων.

Το τρίπολο Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Πλατυγιάλι Αστακού μεταβάλει το παραγωγικό του πρότυπο με την υποχώρηση της καπνοκαλλιέργειας και γενικότερα του πρωτογενή τομέα, την ανάπτυξη του Λιμανιού και της Ναυτιλιακής Βιομηχανικής Περιοχής στο Λιμάνι Πλατυγιάλι Αστακού, αλλά και του τριτογενή τομέα. Δεν πρέπει εδώ να παραβλεφθεί η ύπαρξη στρατιωτικού αεροδρομίου στο Αγρίνιο και ο συνεχώς αυξανόμενος ρόλος του αεροδρομίου του Ακτίου στην οικονομία της περιοχής. Σημαντικός είναι επίσης ο ρόλος των υδάτινων πόρων, των προστατευόμενων από τις διεθνείς συνθήκες Ramsar και Natura οικοσυστημάτων και γενικότερα του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης.

 

Κατά συνέπεια, και με βάση τα κριτήρια επιλογής των πόλεων -αστικών κέντρων που θα αποτελέσουν τους πόλους ανάπτυξης της χώρας, παραμένει ανεξήγητος ο αποκλεισμός του τριπόλου Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Πλατυγιάλι Αστακού από αυτή την αναπτυξιακή προοπτική. Πολύ δε περισσότερο που η ευρύτερη περιοχή μας εμφανίζει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, σε σχέση με άλλες περιοχές, αναφορικά με την υποδοχή και αξιοποίηση των προγραμμάτων-δράσεων που πρόκειται να ενισχύσουν τα επιλεγμένα κέντρα ανάπτυξης (Περιβάλλον και Υδάτινοι Πόροι, Συνοχή, Υποδομές και Συνδυασμένες Μεταφορές).

 

Κύριε Υπουργέ,

Αν από το ΕΣΠΑ προωθηθεί ως πόλος αστικής ανάπτυξης στην Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας μόνο το μεγαλύτερο αστικό κέντρο, αυτό θα σημάνει όξυνση των ήδη μεγάλων ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων και αντιθέσεων.

Η απάλειψη της περιοχής μας από τον μελλοντικό αναπτυξιακό χάρτη της χώρας στερεί από τις µελλοντικές γενιές αυτό ακριβώς που επικαλούνται ως στόχο οι συντάκτες του ΕΣΠΑ, το δικαίωμα της επιλογής να ζήσουν στον τόπο τους.

Ελπίζουμε ότι η Ιόνια οδός, (τη σύμβαση για την κατασκευή της οποίας πρόσφατα ψήφισε η Ελληνική Βουλή), δε θα διέρχεται στο μέλλον από ερημωμένες περιοχές, ως αποτέλεσμα της προτεινόμενης χωροταξικής οργάνωσης της χώρας.

Όπως αντιλαμβάνεστε, κύριε Υπουργέ, πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα, γι' αυτό παρακαλούμε να μας απαντήσετε αν συμμερίζεστε μια ανάλογη προοπτική καταδίκης του τόπου μας και, αν όχι, να εντάξετε και το τρίπολο Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Πλατυγιάλι Αστακού στους πόλους ανάπτυξης, σύμφωνα και με το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, το οποίο σας κοινοποιούμε».

 

Φωτογραφικό Υλικό