skip to main content

13/06/2006, Χαιρετισμός το Δημάρχου Αγρινίου και Προέδρου της Τ.Ε.Δ.Κ. Θύμιου Σώκου στην ημερίδα με θέμα το Πλατυγιάλι Αστακού

Την εκπόνηση και εφαρμογή ενός Ειδικού Αναπτυξιακού Σχεδίου με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και με ασφαλή χρηματοδότηση από τη μεριά της Κυβέρνησης πρότεινε για τη λειτουργία του λιμανιού στο Πλατυγιάλι Αστακού ο δήμαρχος Αγρινίου και πρόεδρος της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Θύμιος Σώκος μιλώντας στην Ημερίδα που οργάνωσε στο Μεσολόγγι (Σάββατο 10 Ιουνίου 2006) η Αιτωλική Πολιτιστική Εταιρεία.

Στον χαιρετισμό του ο κ.Σώκος έκανε λόγο για έλλειψη σχεδίου σε ότι αφορά την οδική σύνδεση του λιμανιού του Πλατυγιαλίου τόσο με τον Αστακό όσο και με το Δυτικό Άξονα τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση για οδική πρόσβαση από τη σήραγγα του προφήτη Ηλία με το λιμάνι, ούτε με το Δήμο Αστακού, δεν υπάρχει ασφαλές πρόγραμμα μελετών και χρηματοδότησης».

Ο κ.Σώκος επεσήμανε την ανάγκη χωροταξικής οργάνωσης της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Αστακού με συγκεκριμένες χρήσεις ώστε να γνωρίζουν οι επενδυτές το επενδυτικό περιβάλλον καθώς επίσης και να αποφασισθεί ο τρόπος οικιστικής ανάπτυξης στο ευαίσθητο οικοσύστημα της περιοχής.

Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του ο κ.Σώκος άσκησε κριτική για την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας να δημιουργήσει στο Τυμπάκι των Χανίων ένα νέο λιμάνι αναλογών επενδυτικών δυνατοτήτων με αυτό του Πλατυγιαλίου.

Ο κ.Σώκος αναρωτήθηκε γιατί αυτή η επένδυση τη στιγμή που υπάρχει το λιμάνι στο Πλατυγιάλι και κυρίως αν προχωρήσει το λιμάνι στο Τυμπάκι Χανίων τι θα απογίνει το Πλατυγιάλι που αποτελεί την ελπίδα για το μέλλον του Νομού Αιτωλ/νίας.

Στον επίλογο του ο κ.Σώκος έκανε την πρόβλεψη ότι αν δεν υλοποιηθεί Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο για το Πλατυγιάλι, και τα επόμενα χρόνια θα λέγονται τα ίδια και θα γίνονται διαρκώς μνημόσυνα, για το Πλατυγιάλι.

Τα κυριότερα αποσπάσματα του χαιρετισμού του κ.Σώκου έχουν ως εξής:

Κύριε Υπουργέ της Ανάπτυξης,

Ήθελα να σας κατατοπίσω για την ανθρωπογεωγραφία του νομού μας και τη γεωγραφία του Πλατυγιαλίου .Στο νομό της Αιτωλ/νίας απογράφησαν στην απογραφή του2001, 224.000 άνθρωποι, 3.500 λιγότεροι απ'ότι είχαν απογραφεί το 1971. Την περίοδο των 35 χρόνων ο πληθυσμός της χώρας αυξήθηκε κατά 25% και ο πληθυσμός της Αιτωλ/νίας μειώθηκε κατά 3,5%. 80.000 άνθρωποι που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν εδώ μετακόμισαν από την Αιτωλ/νία τα τελευταία 35 χρόνια για να ζητήσουν μεροκάματο και καλύτερη ζωή έξω από τα όρια του νομού.

Το Πλατυγιάλι ξεκίνησε το 1982 ως έμπνευση ελαχίστων ανθρώπων την εποχή εκείνη, σαν μια μεγάλη επένδυση που θ'άλλαζε το ρου της οικονομικής ιστορίας στην περιοχή μας. Την έμπνευση εκείνων των ανθρώπων, που μεταξύ τους ήταν ο τότε νομάρχης Βαγγέλης Γιαννακούλιας, την αγκάλιασε όλος ο λαός της Αιτωλ/νίας και ιδιαίτερα ο λαός του Ξηρομέρου γιατί η κρίση στη γεωργία, η φτώχεια και η υπανάπτυξη χτυπούσε την πόρτα της Αιτωλ/νίας.

Ήταν λοιπόν η πύλη που θα άνοιγε διάπλατα τους ορίζοντες της ανάπτυξης σ'αυτόν εδώ τον τόπο,το λιμάνι αποτέλεσε και αποτελεί τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ανάπτυξη του συνόλου της χώρας, μιας και τέτοιες υποδομές λίγες γίνονται και καμιά φορά δεν γίνονται καθόλου. Ήταν μια καινοτόμα δράση για τα δεδομένα της εποχής.

Η πολιτεία στο σύνολό της πέρα από χρώματα και αρώματα , πέρα από κυβερνήσεις δεν αγάπησε ποτέ αυτό το έργο γιατί ήτανε έργο λαϊκής πρωτοβουλίας και επιθυμίας του λαού. Δεν το επέβαλε η πολιτεία αυτό το έργο και γι'αυτό δεν τ'αγάπησε κιόλας .Τι μπορεί να σημαίνει για την ανάπτυξη αυτής της χώρας ένα έργο για το οποίο έχουν δαπανηθεί δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές και παραμένει μουσειακό έκθεμα και σημείο αναφοράς ενός αναποτελεσματικού κράτους που δε σέβεται ούτε τα λεφτά που δαπανά αλλά ούτε και το μέλλον του τόπου;

Δεν είμαι αυστηρός, αλλά επειδή συμμετέχω σ'αυτή τη διαδικασία από την πρώτη στιγμή, από το 1982. Μπορώ να τονίσω ότι δεν υπήρξε συνέχεια στην αρχική επιλογή και όποιες διαφοροποιήσεις γινότανε για να χτίσουμε το Πλατυγιάλι ως μεγάλο αναπτυξιακό έργο που θα έδινε ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής μας, οι παρεμβάσεις της μιας πολιτικής ακύρωνε τις παρεμβάσεις της άλλης πολιτικής. Και φτάσαμε σ'ένα σημείο να έχουμε μια υποδομή τεραστίων διαστάσεων στην οποία δεν μπορείς να πας από πουθενά.

Είναι σα να έχεις φτιάξει ένα λιμάνι σ'ένα οποιοδήποτε νησί του Αιγαίου.Διότι το λιμάνι αυτό απέχει 25 χιλιόμετρα από μια άλλη τεράστια υποδομή ανεκμετάλλευτη που υπάρχει στο νομό μας το στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αγρινίου. Απέχει 50 χιλιόμετρα από το Διεθνές αεροδρόμιο που αποτελεί πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας το Αεροδρόμιο Ακτίου. Το λιμάνι αυτό απέχει 14 χιλιόμετρα από το Δυτικό Άξονα και περίπου 60 χιλιόμετρα από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και άλλα τόσα από την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου-Πρέβεζας και 100 περίπου χιλιόμετρα από την Ηγουμενίτσα και την Εγνατία οδό.

Πιο άλλο λιμάνι έχει όλα αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και γιατί δεν μπορεί να αποτελεί κόμβο των οποιοδήποτε μεταφορών και κορμό για την ανάπτυξη όχι μόνο της Αιτωλ/νίας ,όχι μόνο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αλλά του συνόλου της χώρας τη στιγμή που ως κράτος ξοδεύουμε άπειρα χρήματα να δημιουργήσουμε υποδομές. Και θέλω μια απάντηση και τη θέλουμε όλοι. Αναπτύσσεται μια φιλολογία για τη δημιουργία ενός ανάλογου λιμανιού στο Τυμπάκι των Χανίων που υπάρχει ήδη και δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε στο Πλατυγιάλι. Τι μέλλον έχει το λιμάνι του Πλατυγιαλίου και η βιομηχανική περιοχή όταν επιδοτούμε διαδικασίες ανάπτυξης ενός ανάλογου λιμανιού στο Τυμπάκι Χανίων.

Δεν αποκλείει το ένα το άλλο; δεν ακυρώνονται προσπάθειες 24 χρόνων και τα δισεκατομμύρια που θα δαπανηθούν για ένα λιμάνι στη μέση της Μεσογείου; Ποιο είναι το επιπλέον συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει το λιμάνι του Τυμπακίου που ευαγγελίζεται ο υπουργός κ.Κεφαλογιάννης και τι μέλλει γενέσθαι με την επένδυση του Πλατυγιαλίου;

Σε ότι αφορά την οδική σύνδεση . Ο σχεδιασμός για τα 14 χιλιόμετρα από το Δυτικό Άξονα μέχρι το Πλατυγιάλι που βασίζεται; Ποίος χρηματοδοτεί; Πότε έχει γίνει μελέτη; Ποιος την έχει κάνει και σε ποιο πρόγραμμα έχει ενταχθεί; Είναι πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ;είναι Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης; Τι είναι; Δεν υπάρχει τίποτα από αυτά.

Στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο άσκησα κριτική γιατί υπήρξε μελέτη διαπλάτυνσης του δρόμου Αστακού-Βόνιτσας και δεν υπήρχε η ελάχιστη αναφορά για τη σύνδεση του Αστακού με το Πλατυγιαλί όπως επίσης δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη για το δρόμο Πλατυγιαλί -Δυτικός Άξονας.

Πρέπει να πούμε την αλήθεια. Εγώ ως πρόεδρος της Τ.Ε.Δ.Κ. δεν έχω καμία ενημέρωση για καμία μελέτη.

Προτείνω για το μεγάλο έργο που είναι ελπίδα και για το μέλλον μας ένα ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο το οποίο πρέπει ν'αναλάβει εξ'όλοκλήρου η κυβέρνηση μέσα στο οποίο θα προβλέπονται με ασφάλεια χρηματοδοτήσεις και σαφές χρονοδιάγραμμα. Να προβλεφθεί με σαφήνεια η χωροταξική οργάνωση όλου του Δήμου Αστακού και της ευρύτερης περιοχής για να δούμε τι χρήσεις επιτρέπονται ,ποία οικιστική ανάπτυξη θα κάνουμε στο ευαίσθητο αυτό οικοσύστημα. Να ξέρουμε ποιες επιχειρήσεις μπορεί ν'αναπτυχθούν. Και αυτό θέλει ειδικό χωροταξικό στην περιοχή.Αν δε γίνουν αυτά και τα επόμενα είκοσι χρόνια γι'αυτά θα μιλάμε και θα κάνουμε διαρκώς μνημόσυνα.